DANE
   HISTORIA
   LUDZIE
   JĘZYK
   KUCHNIA
   TURYSTYKA
   KSIĄŻKI
   FAQ
   SONDA
   INNE STRONY
   WIADOMOŚCI
   ARTYKUŁY
   KAWIARENKA
INNE
   O AUTORZE
 
 

Jak dostać się na Islandię

Tekst skupia się na najprostszych z obecnie dostępnych, bądź wkrótce planowanych połączeniach.

Przez Kopenhagę, Sztokholm, Frankfurt, Londyn, Paryż, Amsterdam

Byłem na Islandii bardzo wiele razy, i prawie każda podróż odbywała się wyjątkową trasą. Zanim doświadczyłem bezpośrednich lotów z Berlina czy do Warszawy, wielokrotnie przesiadałem się w najróżniejszych miejscach Europy. I najczęściej były to tak długie przesiadki, że nie zabrakło czasu na zwiedzanie: Kopenhagi (CPH), Oslo (OSL), Sztokholmu (ARN), Frankfurtu (FRA) czy Londynu (LHR). Bez wychodzenia z lotniska dało się wytrzymać tylko w Helsinkach (HEL). Zasada zawsze ta sama - dolatuję LOT-em do któregoś z miast (lub z niego wracam) - w ostateczności Finnairem, lub SAS-em i tam przesiadam się na lub z Icelandaira. To równocześnie zawsze najdroższe połączenie za minimum 2200 zł, a często przekraczające nawet 3000.

Na przesiadkę w Kopenhadze (CPH) możemy dolecieć z Warszawy, Gdańska, Krakowa, Poznania, Wrocławia. Nawet zimą są dwa lub trzy połączenia dziennie do Reykjaviku Keflaviku (KEF).

Przez Frankfurt i Monachium

Od 30 kwietnia Lufthansą można dotrzeć do KEF także z Frankfurtu (FRA). Loty 3 razy w tygodniu - we wtorki, czwartki i soboty potrwają do 1 października. A od 12 maja dołączą loty z Monachium (MUC). W czwartki i soboty a od 29 czerwca także w środy - każdego dnia późnym wieczorem. Ostatni lot z Monachium 31 sierpnia. Powroty tą trasą będą możliwe następnego dnia, czyli już po północy w czwartki (od 30 czerwca do 1 września), piątki i niedziele (od 13 maja). Do Frankfurtu możemy dolecieć na przesiadki z Warszawy (WAW), Gdańska, Krakowa, Poznania, Wrocławia, Katowic, Bydgoszczy, Lublina.

Do Monachium możemy dotrzeć z Warszawy, Gdańska, Krakowa, Poznania, Wrocławia, Rzeszowa i z Łodzi samolotem Adria Airways.

Gdy ktoś planując podróż myśli tylko o cenie, zawsze uzna, że za te pieniądze to lepiej do Nowego Jorku. Dla nich są połączenia po niskie lub wysokie kilkaset złotych w jedną stronę, oferowane przez inne linie.

Bezpośrednio i taniej - z Warszawy, Gdańska, Berlina i Wilna

Islandzka WOW Air, która przejęła Icelandexpress lata z Reykjaviku-Keflaviku (KEF) do Warszawy (WAW). Niestety zimą będzie to zaledwie kilka rejsów do obsługi ruchu na Boże Narodzenie. Na wznowienie połączeń raz w tygodniu poczekamy do 2 kwietnia. I tak do 28 maja w każdą sobotę mamy wylot z KEF o 7.10, przylot do WAW o 13.05 i rejs w drugą stronę z wylotem z WAW o 14.05 i lądowaniem w KEF o 16.10.

Rozkład WOW Air zmieni się 3 czerwca i odtąd samoloty będą kursowały dwa razy w tygodniu - w piątki i poniedziałki. Wylot z KEF o 15.10, przylot do WAW o 21.05. Powrót z Polski o 22.05 z lądowaniem na Islandii o 0.10 następnego dnia. Obecnie rejsy zaplanowane są do 30 września 2016.

Mieszkańcy Polski północno-wschodniej mogą też rozważyć loty z Wilna (VNO). Po szczątkowych połączeniach w grudniu i styczniu WOW Air wraca w każdą sobotę od 4 czerwca do 3 września. Wylot z KEF 15.25, lądowanie w VNO 22.25. Lot powrotny zacznie się o 23.25 a skończy na Islandii o 0.30.

Mieszkańcy zachodu Polski mogą też skorzystać z lotów z i do Berlina Schoenefeld (SXF). Do 24 marca WOW lata tam 3 razy w tygodniu. We wtorki i czwartki o 6.10 z KEF, o 10.40 w SXF, w niedziele o 15.10 z KEF, o 19.40 w SXF. Powroty we wtorki i czwartki z 11.40 na 14.25, w niedzielę z 20.40 na 23.25. Od 27 marca będą cztery loty w tygodniu o tej samej porze - dodatkowe w środy - o 6.10 z KEF i o 11.40 z SXF. Od 31 maja WOW lata codziennie do Berlina o tych samych godzinach. Ale od września znowu lotów będzie nieco mniej.

Najlepsze połączenie Polski z Islandią daje w tej chwili Wizzair, który szczęśliwie przypomniał sobie, po starych epizodach wożenia pracowników budowy huty z Katowic do Egilstadir, o regularnych pasażerach. Zaczął tego lata od dwóch w tygodniu bezpośrednich połączeń z Gdańska (GDN) do KEF- w piątki i poniedziałki. Wylot o 16.10, lądowanie o 19.10. Powrót z KEF o 19.45 lądowanie w GDN o 0.25 następnego dnia. Od 28 marca loty będą nieco później. O 19.00 z GDN o 20.50 w KEF, z powrotem start o 21.25 lądowanie o 2.55. Loty z Gdańska wyglądają na całoroczne.

Od 15 maja Wizzair z Reykjavikiem połączy również Warszawę. W niedziele i środy. Start z WAW o 21.25, lądowanie w KEF o 23.35. Powroty już następnego dnia - o 0.10 z KEF z lądowaniem o 6.10 w WAW. Na teraz rejsy są zaplanowane do 27 października 2016.

Na razie Wizzairem możemy polecieć też do Malmoe (MMX) i stamtąd dojechać do CPH, by przesiąść się na WOW Air lub Icelandaira. Rejsy do MMX odbywają się z Warszawy, Katowic, Gdańska i Poznania a nawet z Wilna.

Przez Berlin

Sporadyczne połączenia zimowe oferuje także Air Berlin. W czwartki i niedziele można lecieć z przesiadką w Berlinie Tegel (TXL) z Warszawy, Gdańska albo Krakowa (KRK), lub też samemu w inny sposób dotrzeć na niemieckie lotnisko. I tak w czwartki wylot z WAW o 6.20, 7.45 w TXL, z GDN o 6.30, 7.30 w TXL, z KRK o 6.30, 7.50 w TXL. Podróż kontynuujemy (lub zaczynamy) w Berlinie o 9.05, by wylądować w KEF o 11.50. Powrotny rejs zaczynamy o 12.35, by wylądować w TXL o 17.00 i następnie wedle uznania - wracamy gdziekolwiek na własną rękę, lub lecimy o 21.35 do WAW, GDN lub KRK, lądując odpowiednio o 22.55, 22.45, 23.00. Możliwe są także powroty w niedziele. Wylot z KEF o 16.15, lądowanie w TXL o 20.40, więc da się zdążyć na rejsy do Polski o 21.35. Niedzielny wylot z Berlina do KEF jest o 12.45. Można zdążyć na przesiadkę z GDN - odlot o 10.55, przylot o 11.55. W przypadku lotu z Warszawy (10.40-12.05) pozostaje 40 minut na przesiadkę, z Krakowa (10.50-12.10) tylko 35 minut, co wprawdzie w obu przypadkach jest możliwe, ale Air Berlin nie sprzeda tych połączeń jako jedną podróż na odpowiedzialność przewoźnika. Taki rozkład zaplanowany jest do końca kwietnia, z wyjątkiem połączeń z i do GDN, które możliwe będą tylko do 3 kwietnia, bo Air Berlin likwiduje trasę. W maju rejsów zacznie przybywać, o od czerwca będzie nawet 6 tygodniowo (z wyjątkiem wylotów w poniedziałki i powrotów we wtorki) według zmienionego rozkładu. Doloty do TXL z WAW 18.55-20.20, KRK 19.20-20.40. Odlot o 22.35 z TXL, 0.10 w KEF. Powroty o 1.00 z lądowaniem w Berlinie o 6.10. Następnie rejsy do WAW 8.50-10.10, KRK 8.50-10.15. Od połowy września zostaną 4 połączenia tygodniowo a pod koniec października 2016 już tylko jedno - z niedzieli na poniedziałek.

Coraz więcej linii lotniczych z Europy planuje połączenia na Islandię, choćby sezonowo, i gdy tylko informacje staną się dostępne, artykuł zostanie zaktualizowany. Można także szukać połączeń oferowanych przez Easyjet, British Airways, Norwegian, ale mogą być one jeszcze bardziej skomplikowane, szczególnie jeśli potrzebujemy dostać się nimi z Polski lub do Polski.

Sławomir Ciok