DANE
   HISTORIA
   LUDZIE
   JĘZYK
   KUCHNIA
   TURYSTYKA
   KSIˇŻKI
   FAQ
   SONDA
   INNE STRONY
   WIADOMOŚCI
   ARTYKUŁY
   KAWIARENKA
INNE
   O AUTORZE
 

Islandzka droga numer 2

Otwarcie tzw. małej obwodnicy już na jesieni tego roku!

18 kwietnia 2020

Wszyscy znamy słynną islandzką obwodnicę - drogę nr 1. To jedyna droga na mapie Islandii, która posiada jednocyfrowe oznaczenie. Jednak już jesienią 2020 to się zmieni. Przybędzie pętla nr 2: może nie tak długa jak jedynka, ale równie spektakularna.

Nie będzie to oczywiście nowa, wybudowana od postaw droga, ale zmodernizowana pętla wokół Fiordów Zachodnich. Dociera do nich ułamek turystów odwiedzających wyspę, a zmiana numeracji drogi i jej przebudowa ma to zmienić. Droga numer 2. formalnie będzie liczyła aż 950 km. Nie będzie bynajmniej przypominała owalnej pętli, a pozawijaną nitkę obiegającą słynne z licznych fiordów północne-zachodnie wybrzeże Islandii. Nowy szlak pokryje między innymi dzisiejsze drogi krajowe nr 60, 61, czy 62.

Kto był w tej części Islandii ten wie, że krajobrazy i atrakcje są tam zachwycające, choć okrążenie wąskiego fiordu bywa frustrujące, gdy już widzimy punkt, do którego w linii prostej mamy 3 km, a by się tam dostać trzeba pokonać kilkadziesiąt kilometrów.

Bądźmy szczerzy: idea nowej drogi nr 2 to głównie zmiany numeracji, taki PR-owy chwyt mający ściągnąć tam turystów. Choć drogowcy wkładają wiele pracy ulepszając drogę, to na wielu odcinkach nadal pozostanie ona szutrowa. Zresztą ostatnie odcinki bez asfaltu wciąż mamy na słynnej Ring Road, której oficjalne domknięcie miało miejsce dopiero w 1974 roku.

Kropką nad "i" i oficjalnym momentem inauguracji drogi numer 2 będzie otwarcie jesienią dwujezdniowego tunelu Dýrafjarðargöng, o długości 5.600 metrów (siódmy najdłuższy na wyspie).

Dwa lata później, w 2022 roku ma się zakończyć budowa kolejnego, znacznie krótszego tunelu pod masywem Dynjandisheiði. Obecnie droga wokół wzniesienia ma 32 kilometry, biegnąc na wysokość 525 metrów. I choć widok na tamtejsze wrzosowiska jest urzekający, to zimą droga często musi być zamykana ze względu na trudne warunki. Przez częstą nieprzejezdność tego odcinka często dochodziło do sytuacji, w której z Patreksfjörður do położonego niecałe 150 kilometrów dalej Ísafjörður, trzeba było nadrabiać ponad 600!

Czy teraz, by móc powiedzieć, że objechało sie całą wyspę, trzeba będzie zaliczyć także tę drugą, mniejszą pętlę przez Fiordy Zachodnie? Tak czy inaczej warto się tam wybrać.

Michał Sikorski


 

Droga po północnej stronie Dynjandisheiði w maju 2015 r. To pod tą górą w 2022 roku ma być otwarty krótszy tunel.

 

Tak, tak - zbieżność nazwy masywu z pięknym wodospadem - nieprzypadkowa.

 

 

 



Szczegółowy raport przebudowy drogi