ISLANDZKI FOTOGRAFIK HREINN FRIDFINNSSON  

 W dniach od 26 września do 15 października 2000 r. można było obejrzeć wystawę prac fotograficznych Pejzaże semiotyczne islandzkiego artysty Hreinna Fridfinnssona.Wystawa została przygotowana przez Stiftelsen Vardo Seminariet w Sztokholmie oraz Muzeum Ziemi PAN w Warszawie, z życzliwym poparciem Towarzystwa Przyjaźni Polsko – Islandzkiej. Kuratorem wystawy był Andrzej Ekwiński przy współpracy Magdaleny Piotrowskiej i Reginy Kardaś.   Hreinn Fridfinnsson urodził się w 1943 r. w Baer Dölum w Islandii. Mieszka i pracuje w Amsterdamie.

W latach 1971 – 2000 miał 83 wystawy indywidualne, m.in. w Amsterdamie, Reykjaviku, Oslo, Paryżu, Genewie, Sztokholmie, Helsinkach, Wenecji, Brukseli, Berlinie, Rzymie, Rydze, Los Angeles i Moskwie. Brał udział w 8  wystawach zbiorowych w Reykjaviku, Paryżu, Lucernie, Malmö, Amsterdamie, Nowym Jorku i Filadelfii. Jego prace znajdują się w zbiorach instytucji kulturalnych w Paryżu, Bolonii, Clisson, Reykjaviku, Amsterdamie, Hadze, Malmö, Sztokholmie i Helsinkach. Czym jest sztuka? Jakie wartości ma natura w procesie twórczym i w egzystencji człowieka? Odpowiedzi na te pytania są wielostronne i różnorodne. Nie są jednoznaczne. Najczęściej, rozszerzają nasze wątpliwości. Hreinn Fridfinnsson w pracy Projekt domu  wyraża metaforycznie myśli egzystencjalne, które mogą się odnosić do szeroko pojętego kontekstu aktualnej kultury. Dom ten artysta zbudował na podstawie opisu, który pochodzi od islandzkiego pisarza Thórbergura Thórdvarsona. Ściany wewnętrzne tego domu znajdują się na zewnątrz, a ściany zewnętrzne wewnątrz. Dom zbudowany jest na dnie wulkanicznego krateru. Ta dramatyczna, refleksyjna sceneria, może być odczytana jako wyzwanie do powrotu idei domu. Jej pierwotnego, duchowo – praktycznego znaczenia. Czy nasze miejsce zamieszkania ma charakter domu? Czy też moce destrukcyjne zdążyły już przeważyć harmonię i metafizykę domu, oczekując jedynie na nagłą, wulkaniczną  katastrofę?  Jedną  może  z  godnych  uwagiwartości sztuki jest jej emanująca energia. Twórczość Hreinna zawiera jej wiele. Tak wiele, że pozostaje duży obszar na demonstrację uczuć i inteligencji, a także na medytację i mądrość natury, siłę sztuki. Wielkość jego twórczości manifestuje się prostolinijnością myśli, ekspresją i siłą wyobraźni, oraz subtelną analizą intelektualną.  

Andrzej Ekwiński, Sztokholm