|
ISLANDZKI FOTOGRAFIK HREINN FRIDFINNSSON W dniach od 26 września
do 15 października 2000 r. można było obejrzeć wystawę prac
fotograficznych Pejzaże semiotyczne islandzkiego artysty Hreinna
Fridfinnssona.Wystawa została przygotowana przez Stiftelsen Vardo
Seminariet w Sztokholmie oraz Muzeum Ziemi PAN w Warszawie, z życzliwym
poparciem Towarzystwa Przyjaźni Polsko – Islandzkiej. Kuratorem
wystawy był Andrzej Ekwiński przy współpracy Magdaleny Piotrowskiej i
Reginy Kardaś. Hreinn Fridfinnsson urodził się w 1943 r. w Baer Dölum
w Islandii. Mieszka i pracuje w Amsterdamie. W latach 1971
– 2000 miał 83 wystawy indywidualne, m.in. w Amsterdamie, Reykjaviku,
Oslo, Paryżu, Genewie, Sztokholmie, Helsinkach, Wenecji, Brukseli,
Berlinie, Rzymie, Rydze, Los Angeles i Moskwie. Brał udział w 8
wystawach zbiorowych w Reykjaviku, Paryżu, Lucernie, Malmö,
Amsterdamie, Nowym Jorku i Filadelfii. Jego prace
znajdują się w zbiorach instytucji kulturalnych w Paryżu, Bolonii,
Clisson, Reykjaviku, Amsterdamie, Hadze, Malmö, Sztokholmie i Helsinkach.
Czym jest sztuka? Jakie wartości ma natura w procesie twórczym i w
egzystencji człowieka? Odpowiedzi na te pytania są wielostronne i różnorodne.
Nie są jednoznaczne. Najczęściej, rozszerzają nasze wątpliwości.
Hreinn Fridfinnsson w pracy Projekt domu
wyraża metaforycznie myśli egzystencjalne, które mogą się odnosić
do szeroko pojętego kontekstu aktualnej kultury. Dom ten artysta zbudował
na podstawie opisu, który pochodzi od islandzkiego pisarza Thórbergura Thórdvarsona.
Ściany wewnętrzne tego domu znajdują się na zewnątrz, a ściany zewnętrzne
wewnątrz. Dom zbudowany jest na dnie wulkanicznego krateru. Ta dramatyczna,
refleksyjna sceneria, może być odczytana jako wyzwanie do powrotu idei
domu. Jej pierwotnego, duchowo – praktycznego znaczenia. Czy nasze
miejsce zamieszkania ma charakter domu? Czy też moce destrukcyjne zdążyły
już przeważyć harmonię i metafizykę domu, oczekując jedynie na nagłą,
wulkaniczną katastrofę?
Jedną może
z godnych uwagiwartości
sztuki jest jej emanująca energia. Twórczość Hreinna zawiera jej wiele.
Tak wiele, że pozostaje duży obszar na demonstrację uczuć i
inteligencji, a także na medytację i mądrość natury, siłę sztuki.
Wielkość jego twórczości manifestuje się prostolinijnością myśli,
ekspresją i siłą wyobraźni, oraz subtelną analizą intelektualną. Andrzej Ekwiński, Sztokholm
| |